Polecenia do bajek Ignacego Krasickiego.
1.
Napisz tytuł bajki
2.
Wypisz z bajki morał (cytat) jeśli jest, lub
napisz, że nie jest podany wprost tylko wynika z treści.
3.
Wypisz bohaterów bajek, przy każdym napisz kilka
cech charakteru.
4.
W kilku zdaniach zinterpretuj morał.
5.
Napisz czego dotyczy bajka.
I.
Czapla, ryby i rak
2. Morał jest podany wprost na koniec
utworu. Brzmi on tak: „Padła nieżywa, tak zdrajcom bywa."
3. Czapla: chytra, podejrzliwa,
bezwzględna, kłamliwa i dwulicowa
Ryby:
naiwne, łatwowierne, bezmyślne, nieprzewidujące, bezradne.
Rak:
spostrzegawczy, mściwy, wojowniczy.
4. Za zdradę i kłamstwo prędzej czy
później zostanie się ukaranym. Czapla oszukała ryby. Dobrze jej poszło więc
chciała oszukać też raki, ale jeden z nich odkrył podstęp i bez wahania zemścił
się. Tym samym spotkała ją zasłużona kara z jej nieuczciwe zachowanie.
5. Bajka uczy, że w życiu mieć ograniczone zaufanie do innych,
zastanawiać się nad sensem usłyszanych słów, być ostrożnym. Pokazuje też (na
przykładzie Czapli), że to co dajemy innym wraca do nas. Nie należy być też
zbyt pewnym siebie, ponieważ możemy się natknąć na mądrzejszego, sprytniejszego
przeciwnika.
II.
„Woły krnąbrne”
2. Morał: Nie jest podany wprost.
3. Woły: niefrasobliwe, leniwe, krótkowzroczne, krnąbrne
Gospodarz: stanowczy, cierpliwy, bezlitosny
4. Morał nie jest podany wprost. „Miłe złego początki, lecz koniec żałosny” – za lenistwo kiedyś trzeba będzie słono zapłacić, tak, jak woły, które unikały pracy, co spowodowało, że gdy przyszedł głód zostały zjedzone. Owocem ich błogiego nieróbstwa jest żałosny koniec.
5. Prawdą
życiową zawartą w bajce jest potwierdzenie przysłowia ludowego „Bez pracy nie
ma kołaczy”. Celem autora było za pomocą zastosowania alegorii – przedstawienie
złego postępowania ludzkiego oraz następujących po nim fatalnych skutków.
Ignacy Krasicki potępiał lenistwo, podkreślając, że w życiu nic nie przychodzi
za darmo i na wszelkie wygody i dobra materialne należy sobie zasłużyć.
III.
Wilk i owce
2. Morał nie jest podany wprost. Puenta z
ukrytym morałem.
3. Owce: głupie, naiwne, nierozsądne,
niepodejrzliwe, nieprzewidujące
Wilk: dwulicowy, groźny, sprytny, wyrachowany, cwany, bezlitosny,
ostrożny, żarłoczny
4. Nie każdemu powinno się ufać, gdyż za wyrządzone dobro nie zawsze
odpłacą nam tym samym.
5. Bajka ta uczy aby nadmiernie nie ufać innym. Uczy, że nie zawsze za
pięknymi słowami (wilk je wypowiada) kryją się czyste i dobre myśli.
Szczególnie nie powinno się ufać osobom, które już wyrządziły jakieś zło (wilk
ma żarłoczną naturę).
IV.
Chart i kotka
2.
Morał nie jest podany wprost tylko wynika z treści. W utworze występuje puenta
z ukrytym morałem.
3.
Kotka: odważna, sprytna, mądra, stanowcza, konkretna, skromna.
Chart: pyszny, zarozumiały, pewny
siebie, wyniosły.
4. Morał:
„Wolę ja mysz dla siebie niż sarnę dla pana” oznacza, ze jest coś ważniejszego
niż bogate, obfite łupy złowione nie dla siebie. Kotka korzysta z wolności,
cieszy się z czegoś drobnego, ale złowionego dla siebie.
5.
Bajka uczy nas, ze cenniejsze jest robienie czegoś dla siebie, niż posłuszne
sprzyjanie innym. Wolność jest najwyższą wartością. Bajka nawiązuje do ówczesnej sytuacji politycznej.
V.
Kruk i lis
2. Morał
wyrażony wprost: „Bywa często zwiedzionym, kto lubi być chwalonym”
3.
Kruk:
łasy na komplementy, naiwny, pyszny, potrzebuje poklasku, głupi, próżny
Lis: pochlebca, chytry, cwany,
umie wykorzystać cudze słabości, przebiegły, dwulicowy
4. Nie
można wierzyć w pochlebstwa, które mówią inni. W bajce wiara naiwnego kruka w
komplementy chytrego lisa spowodowała, że kruk dał się oszukać.
5.
Bajkę można przełożyć na świat ludzki (alegoria) gdzie możemy spotkać wiele
„lisów” i „kruków”. Ludzie łasi na komplementy często nie zauważają, że nie są
one szczere, a osoby, które je wypowiadają mają w tym jakiś cel.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz